Ο Βόλος περιμένει ακόμη το έργο που ξεκίνησε να μελετάται το 2002, ενώ μετά από 11 χρόνια και δαπάνη 6 εκ. ευρώ δεν έχει ακόμη λειτουργήσει!
Για επένδυση - μαμούθ καταδικασμένη -προς το παρόν- στην αχρηστία μπορεί να «καμαρώνει» το τοπικό λιμάνι και ο Βόλος, που κατά τ' άλλα έχουν αξιώσεις για τόνωση του τουρισμού μέσω της κρουαζιέρας και προσέλκυση περισσότερων κρουαζιερόπλοιων.
Ο σύγχρονος επιβατικός σταθμός (τέρμιναλ) που στοίχισε έξι εκ. ευρώ στους Έλληνες φορολογούμενους πολίτες, δεν έχει ακόμη λειτουργήσει.Η κατασκευή του πέρασε από «σαράντα... κύματα» και συνεχίζει να εκκρεμεί η κατασκευή υποσταθμού της ΔΕΗ.
Οι χώροι του, συνολικού εμβαδού 5.500 τ.μ., δεν έχουν ανοίξει ούτε δοκιμαστικά για την υποδοχή επιβατών. Κι όμως όπως χαρακτηριστικά λένε μηχανικοί της πόλης, δεν υπάρχει κτίριο όμοιο με το τέρμιναλ του Βόλου από τη Βενετία μέχρι το Γιβραλτάρ!
Εντεκα χρόνια μετά την έναρξη της μελέτης του, το τέρμιναλ απλώς «κοσμεί» την κεντρική προβλήτα του λιμανιού του Βόλου.
Αίτημα από το '80
Η διαμόρφωση και αξιοποίηση των ανατολικών αποθηκών στην κεντρική προβλήτα του λιμανιού, αποτελεί αίτημα της πόλης ήδη από τη δεκαετία του '80!
Με αυτόν άλλωστε τον τίτλο: «διαμόρφωση και αξιοποίηση με νέες χρήσεις των ανατολικών αποθηκών», το έργο άρχισε να παίρνει... μπροστά το 2002.
Πίστωση που εξασφάλισε ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου ύψους 352.164 ευρώ άναψε το πράσινο φως για τη μελέτη του τέρμιναλ και η σύμβαση με τους μελετητές υπογράφτηκε στις 29/11/2002.
Για την κατασκευή του, το έργο χωρίστηκε σε δύο σκέλη. Το 2003, το ΥΠΕΧΩΔΕ ενέκρινε πίστωση ύψους 2.936.000 ευρώ μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος ΟΑΛΑΑ (Οδικοί Άξονες, Λιμάνια, Αστική Ανάπτυξη) για το ένα σκέλος και για το δεύτερο, χρηματοδότηση ύψους 1.760.000 ευρώ από το πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ 2004. Συνολικά η χρηματοδότηση του έργου ανήλθε στα 4.696.000 ευρώ.
Το έργο δημοπρατήθηκε και αναδείχθηκε ο ανάδοχος, ωστόσο η οικοδομική άδεια δεν εκδόθηκε παρά ένα χρόνο μετά, το Δεκέμβριο του 2004 και αυτό μετά από ασφυκτικές πιέσεις, του τότε Προέδρου του Ο.Λ.Β., Πέτρου Σούρλα.
Το έργο ωστόσο εντάχθηκε στα δύο χρηματοδοτικά προγράμματα με απομειωμένες όλες τις ποσότητες των εργασιών προκειμένου να «χωρέσει» στους στενούς προϋπολογισμούς.
Ετσι με την απορρόφηση του συνόλου των 4.696.000 ευρώ, διαπιστώθηκε ότι το έργο κινδύνευε να παραμείνει ανολοκλήρωτο και τα χρήματα να μην έχουν κανένα αντίκρισμα.
Τρία χρόνια μετά, το 2007 κι αφού το έργο παρέμεινε επί μακρόν ακινητοποιημένο, εγκρίθηκε μελέτη για τη συνέχιση και ολοκλήρωση των εργασιών ύψους 1.250.000 ευρώ. Τα χρήματα μάλιστα δεσμεύτηκαν μέσω εθνικών πόρων για την ολοκλήρωση του έργου.
Η δημοπράτηση των συμπληρωματικών εργασιών έγινε τον Αύγουστο του 2008, αναδείχθηκε ο ανάδοχος και το φυσικό αντικείμενο ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2009.
Μερικούς μήνες αργότερα, το Σεπτέμβριο του 2009, ο κ. Σούρλας, παραλάμβανε προσωρινά το έργο με την υποχρέωση να κατασκευαστεί υποσταθμός της ΔΕΗ για να μπορέσει το κτίριο να λειτουργήσει.
Μέχρι και σήμερα, ο υποσταθμός δεν έχει κατασκευαστεί και το έργο, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο κ. Σούρλας: «κινδυνεύει να μετατραπεί σε... φάντασμα που θα στοιχειώνει το λιμάνι και τον κεντρικό ιστό της πόλης».
«Τόσο ο υποσταθμός όσο και τα μικροέργα που υπολείπονται, πρέπει σύντομα να ολοκληρωθούν και το έργο επιτέλους να λειτουργήσει», σημείωσε ο κ. Σούρλας, μιλώντας στο «R».
Σε εκκρεμότητα είναι ακόμη και η ονοματοθεσία του επιβατικού σταθμού. Ο κ. Σούρλας είχε απευθύνει πρόσκληση διαγωνισμού σε συνεργασία με το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων για τη δημιουργία της ταμπέλας που θα φέρει το όνομα «ΙΑΣΩΝ». Ούτε κι αυτό έγινε τρία χρόνια μετά την παράδοση της «σκυτάλης» στο λιμάνι του Βόλου.
Οι χώροι του τέρμιναλ
Τα 5.500 τ.μ. του κτιρίου, παραμένουν αδειανά, περιμένοντας τους πρώτους επισκέπτες.Ο χώρος του επιβατικού σταθμού είναι διαμορφωμένος σε δύο επίπεδα: στο ισόγειο και στον όροφο.Το ισόγειο είναι χωρισμένο σε τρία τμήματα. Ένα τμήμα κοινόχρηστων χώρων όπου υπάρχουν κλιμακοστάσια και ασανσέρ, ένα το οποίο περιλαμβάνει αίθουσα ελέγχου, αίθουσα αναμονής, τελωνείο, αίθουσα VIP, duty free, γραφείο ελέγχου διαβατηρίων, γραφείο πληροφοριών κ.α. και ένα τρίτο με αίθουσα αναμονής επιβίβασης, εκδοτήρια εισιτηρίων, αναψυκτήριο και εμπορικό κέντρο 17 καταστημάτων.Στον όροφο υπάρχουν δύο μεγάλες αίθουσες των 650 τ.μ. και ένα κεντρικό τμήμα 485 τ.μ.
«Αγκάθι» ο ISPS
Ακόμη όμως και με την ολοκλήρωση των έργων που προβλέπονται, ο σταθμός δεν πρόκειται να λειτουργήσει για την υποδοχή επισκεπτών μέσω κρουαζιερόπλοιων, αν προηγουμένως δεν εφαρμοστούν τα μέτρα που προβλέπονται από τον κώδικα ασφάλειας ISPS. Το έργο του ISPS βρίσκεται ενταγμένο στο ΕΣΠΑ μέχρι όμως να πάρει σάρκα και οστά, οι επισκέπτες των κρουαζιερόπλοιων θα συνεχίζουν να αποβιβάζονται στη δεύτερη προβλήτα, δίπλα από κοντέινερς και σκραπ.
Εκτός όμως από τον κώδικα ασφάλειας που συνδέεται με την υποδοχή των κρουαζιερόπλοιων και που προβλέπει ειδική περίφραξη της κεντρικής προβλήτας, τοποθέτηση κλειστού συστήματος παρακολούθησης, φύλαξη σε 24ωρη βάση της εισόδου - εξόδου κ.α., υπάρχουν μια σειρά ακόμη εκκρεμών ζητημάτων, που αφορούν κυρίως σε έργα υποδομής. Στην κεντρική προβλήτα, όπου «συναντιούνται» πολλές δραστηριότητες, θα πρέπει να υπάρξει διαχωρισμός της επιβατικής κίνησης από την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί η κατασκευή πεζογέφυρας, προκειμένου να γίνεται απρόσκοπτα η επιβίβαση και αποβίβαση από τα κρουαζιερόπλοια.
Επιπλέον, εάν η τόνωση της κρουαζιέρας, είναι πραγματικός στόχος της πόλης και του λιμανιού, απαιτούνται επιπλέον εκβαθύνσεις στο θαλάσσιο χώρο στην κεντρική προβλήτα. Σήμερα το βάθος αφορά στα επτά μέτρα, κάτι που θέτει όρια στην υποδοχή κρουαζιερόπλοιων μόνο μεσαίου μεγέθους. Για κρουαζιερόπλοια άνω των 220 μέτρων απαιτούνται μεγαλύτερες υποδομές, που δεν έχουν δρομολογηθεί.
Πηγή:www.reporter.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου